• Wtorek, 15 października 2019r.

W czym jest witamina C?

Witamina C bierze udział w bardzo wielu procesach zachodzących w organizmie człowieka. Wzmacnia naszą odporność, uczestniczy w procesach syntezy aminokwasów, a także chroni inne witaminy przed utlenieniem. Warto więc postarać się aby w naszej diecie były odpowiednie produkty, które zapewnią nam właściwą suplementację i dzienne zapotrzebowanie witaminy C. W czym więc możemy ją znaleźć?

Witaminę C w naturalnej postaci znajdziemy w świeżych owocach i warzywach. Szczególnie dużo witaminy C zawierają owoce cytrusowe np. pomarańcze, czy grejpfruty ale to cytryna skrywa jej największe pokłady. Sok z jednej cytryny dostarcza bowiem aż 35% dziennego zapotrzebowania na tą witaminę. Oprócz cytrusów możemy ją także znaleźć w kwaśnych owocach takich jak czarne i czerwone porzeczki, kiwi czy żurawina. Spore ilości witaminy C zawierają w swoim składzie również jabłka, ananasy, melony, jagody, maliny, truskawki a także czarny bez. Nie tylko owoce mogą jednak dostarczać nam tą witaminę - szczególnie bogate w nią są także niektóre warzywa takie jak np. pomidory, papryka i szpinak. Witaminę C znajdziemy też w zielonych warzywach: szpinaku, brokule, kapuście, zielonym groszku, karczochach i natce pietruszki, a oraz w cebuli, kalafiorze czy popularnych ziemniakach. 

witamina c w warzywach

Należy pamiętać jednak o tym, że witamina C nie jest odporna na obróbkę termiczną i traci swoje właściwości pod wpływem wysokich temperatur, dostępu tlenu czy promieni słonecznych,dlatego najlepiej spożywać owoce i warzywa na surowo. Oprócz tego witamina ta może zostać rozłożona (utleniona) przez enzym zwany askorbinazą. Duża ilość tego enzymu zawarta jest w ogórkach, dlatego właśnie mówi się, że nie powinno się spożywać razem pomidora i ogórka, aby właśnie nie stracić cennych witamin w nich zawartych. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości witaminy C w naszej codziennej diecie, najlepszym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po specjalne suplementy diety. Warto wtedy znaleźć taki, który będzie miał odpowiednią zawartość witaminy, pokrywające dzienne zapotrzebowanie, a także pamiętać o regularnym i odpowiednim dawkowaniu takich suplementów.

Witamina C posiada wiele korzystnych właściwości wspomagających pracę ludzkiego organizmu, a także uczestniczy w wielu procesach biochemicznych, które w nim zachodzą. Uczestniczy ona w syntezie potrzebnych organizmowi aminokwasów, ma właściwości chroniące inne witaminy przed procesem utleniania spowodowanym przez wolne rodniki, a także jest aktywatorem kwasu foliowego, niezbędnego w procesach syntezy DNA. Oprócz tego bierze udział w wydzielaniu hormonów np. płciowych, a także jest ona niezbędna dla prawidłowego wchłaniania wapnia oraz transportu żelaza we krwi oraz ułatwia potem jego przyswajanie. Co więcej, witamina C przyspiesza procesy gojenia ran i wzrostu kości, wspomaga procesy odpornościowe, współuczestniczy w procesie biosyntezy kolagenu oraz wychwytuje wolne rodniki, chroniąc komórki i tkanki przed procesami nadmiernego utleniania. Uczestniczy również w wielu procesach metabolicznych, jako substancja przenosząca elektrony, a także w metabolizmie tłuszczów, kwasów żółciowych i cholesterolu. Odpowiednia zawartość witaminy C w organizmie uszczelnia naczynia krwionośne, zapobiegając nadmiernemu powstawaniu sińców, krwotoków i krwawienia z dziąseł. Oprócz tego korzystnie wpływa również na poprawę sprawności serca i układu krwionośnego oraz obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. 

 

Share :

Może Cię zainteresować

Brak witaminy C – zagrożenia

O ogromnej roli jaką w naszym organizmie odgrywa witamina C mówi się bardzo wiele, przez co wiedza na jej temat...